To był wieczór! 9 grudnia 2017 roku okazał się szczęśliwy dla Polaków nominowanych do najważniejszych nagród filmowych w Europie. Zarówno animowany „Twój Vincent”, jak i dokumentalna „Komunia” zdobyły Europejskie Nagrody Filmowe! Wśród laureatów znalazła się także Katarzyna Lewińska, nagrodzona za kostiumy do „Pokotu”.
Uroczysta gala EFA odbyła się tym razem w Berlinie. O nagrodzie dla Katarzyny Lewińskiej wiedzieliśmy od kilku tygodni. Akademia wyróżniła słynną kostiumografkę za prostotę strojów, która podkreśla charakter postaci i uwydatnia główne przesłanie filmu Agnieszki Holland. „Zderzenie między człowiekiem a naturalnym środowiskiem jest pokazane w tkaninach, kolorach oraz stylu kostiumów, jednocześnie eksponując osobowość postaci i nadając im życie. (..) Kostiumy wraz ze wszystkimi pozostałymi elementami stanowią integralną część opowieści, tworząc mocne wizualne wrażenia” – napisano w uzasadnieniu werdyktu (cyt. za „GW”).
fot. PISF
O obu nominowanych filmach – „Komunii” Anny Zameckiej oraz „Twoim Vincecie” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana mówiło się jako o faworytach. Mało kto jednak spodziewał się, że oba zdobędą najważniejsze europejskie trofea filmowe.
Animowana biografia Vincenta Van Gogha robi wrażenie zarówno warstwą plastyczną, jak i techniką realizacyjną. Odbierając statuetkę, Dorota Kobiela pozwoliła sobie na chwilę wzruszenia. Dziękowała wszystkim za to, że uwierzyli w jej, jak to określiła, szaloną wizję. Podziękowała m.in. Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej za udzielone jej zaufanie, ale także za to, że reżyserom pozwolono zrealizować ten film w takiej formie, jak sobie wymarzyli. A także Akademii, za to, iż „podzieliła wiarę w tę szaloną wizję”.
Reżyserzy „Twojego Vincenta” odbierają statuetkę, zrzut z ekranu: https://www.europeanfilmawards.eu/
„Twój Vincent” to rzeczywiście przedsięwzięcie imponujące rozmachem – film został nakręcony jako standardowy film aktorski, a następnie każda klatka została ręcznie przemalowana w technice olejnej. Malarze odtworzyli postaci za pomocą farby olejnej. Każda z 65 000 klatek została ręcznie namalowana, a w projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata. Produkcję filmu prowadziło studio Break Thru Films, a wspomagało go Centrum Technologii Audiowizualnych z Wrocławia. W polskich kinach film obejrzało ponad 340 tys. widzów, a już w lipcu 2017 roku film został sprzedany do ponad 100 krajów! Nagroda EFA otwiera nowy rozdział w karierze filmu, który obecnie ubiega się o oscarową nominację. Przypomnijmy, że jesienią tego oku magazyn „The Hollywood Reporter” wytypował kandydatów do Oscarów 2018. Wśród wyróżnionych znalazły się polskie filmy: „Twój Vincent” oraz
„Pokot”. W grudniu poznamy skróconą listę kandydatów do Oscara, w styczniu 2018 zostaną natomiast ogłoszone nominacje.
Niemniej wzruszające było przemówienie Anny Zamęckiej, autorki wybitnego, już kilkadziesiąt razy nagradzanego dokumentu
„Komunia”. Reżyserka przede wszystkim podziękowała bohaterom swojego filmu. Bohaterka dokumentu, 14-letnia Ola, opiekuje się ojcem, niepełnosprawnym bratem i mieszkającą osobno, nieprzewidywalną matką. Dziewczyna stara się na powrót złożyć rodzinę w całość. Pretekstem do odnowienia więzów rodzinnych jest komunia święta 13-letniego Nikodema. Dziewczyna stara się przygotować brata i samodzielnie zorganizować rodzinną uroczystość.
Anna Zamęcka odbiera nagrodę, zrzut z ekranu: https://www.europeanfilmawards.eu/
Zamęcka wspominała, jak ważna dla niej, debiutantki, była opieka wybitnego dokumentalisty Jacka Bławuta. „Realizację <Komunii> odbierałam jako skok na głęboką wodę, bo to mój absolutny debiut reżyserski. Choć w takiej sytuacji bezpiecznej byłoby pewnie zacząć od krótkiego metrażu, zdecydowałam się na realizację długiego filmu. Możliwe, że gdyby nie wsparcie Jacka, wcale bym się na to nie odważyła” – mówiła w wywiadzie z Piotrem Czerkawskim dla „Dziennika”.
Uroczysta gala EFA odbyła się tym razem w Berlinie – stolica Niemiec (a jednocześnie siedziba Akademii) jest co dwa lata gospodarzem ceremonii. W zeszłym roku gala odbyła się we Wrocławiu, ówczesnej Europejskiej Stolicy Kultury. Europejskie Nagrody Filmowe (niegdyś zwane Feliksami) są przyznawane od 1988 roku, a pierwszym laureatem nagrody za najlepszy film europejski był Krzysztof Kieślowski. W tym roku laur ten trafił w ręce szwedzkiego reżysera Rubena Östlunda za „The Square”, nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes.